WIE VOEDT DE KLANT OP?

Na de bestelling gaat logistiek Nederland fanatiek aan de slag om te voldoen aan de (soms onrealistische) leveringseisen van de klant (eisen die de LDV-er soms zelf heeft bedacht als service, waar de klant niet om heeft gevraagd). Het gedrag van de klant zelf blijft in veel gevallen buiten schot. Dit leidt tot absurde situaties. Zo wringt de stedelijke distributeur zich in allerlei bochten om te lossen binnen de venstertijden aan het eind van de ochtend. De ontvangende partij is in veel gevallen echter pas rond 10 uur aanwezig (vaak wat later, omdat er om 10.00 uur toch nog geen klant is). Zo worden de venstertijden van 07.00 tot 11.00 uur opeens 3 uur korter.

In de containervaart zien we dat een container voor de zekerheid bij verschillende rederijen tegelijk wordt aangeboden, terwijl er maar één het uiteindelijke transport uitvoert (Marco Wiesehahn schreef hierover op 26 juli een interessante blog).

Als we de klant nu eens opvoeden, zodat hij rekening houdt met de transporteur (in het ene geval: probeer je leveringen te concentreren op een beperkt aantal dagen en kom dan een keer een uurtje eerder naar de winkel; in het andere geval: geef, zodra je het weet, aan de ‘verliezende’ rederijen aan dat je container door een andere rederij wordt vervoerd).

 

http://www.delaatstemeter.nl/gastcolumns/wie-voedt-de-klant-op/