Trias logistica: voorkom nutteloos transport
Wat hebben we het druk met duurzame logistiek: slim organiseren van transport, met steeds complexere ICT-toepassingen en gebruik maken van steeds schonere motoren en brandstoffen. Maar vergeten we het belangrijkste niet? Hoe voorkom je nu dat iets getransporteerd wordt? Volg de Trias Logistica: voorkom nutteloos transport.
Onbruikbaar
Het gaat dan niet om goederen die nodig zijn op een bepaalde plaats, maar om goederen waarvan het vervoer voorkomen kan worden. Een voorbeeld uit de praktijk: een chauffeur constateert in het DC in Frankrijk dat één van de 12 pallets voor Duitsland onbruikbaar materiaal draagt. De afdeling Inkoop van de ontvangende partij wil echter dat de chauffeur de onbruikbare pallet toch in Duitsland aflevert. Logisch natuurlijk, want bij 12 geleverde pallets is Inkoop klaar. Zij heeft gekregen wat besteld is en het probleem ligt bij productie, maar dat is toch een andere afdeling. Stelt u zich de gevolgen van deze beslissing maar eens voor.
Webshop
Een ander schrijnend voorbeeld is de manier waarop webwinkels stimuleren om gewoon meer te bestellen dan nodig is. Bij besteding van € X gratis verzending. Wat niet nodig is stuur je gewoon retour (bestel drie paar schoenen als je er één nodig hebt en stuur twee paar weer terug).
Hoe kunnen we nu voorkomen dat dit zinloze vervoer wordt uitgevoerd? Is het echt goed voor de economie om met onnodig transport de wegen te vullen en andere chauffeurs te vergezellen in de file? Maar als het nu een schone truck is met zero emission? Dan staat er nog steeds ruim 15 meter vrachtwagen in de file, is er nog steeds kans op aanrijdingen, kantelen, scharen en andere media-genieke voorvallen.
Laten we er nou eens goed aan werken om nutteloos transport te voorkomen; beloon Inkoop als ze onbruikbaar materiaal bij de leverancier laat staan. Maak het aantrekkelijk voor mensen om alleen dat te bestellen wat ze willen hebben.
Trias Logistica
Laten we gaan werken volgens de Trias Logistica (zie afbeelding):
De eerste (en grootste) tree is het minimaliseren van het te vervoeren volume (dit geldt ook de verpakking: een product van de webwinkel kan bijvoorbeeld met minder verpakking toe, want de zichtbaarheid vergrotende blisterverpakkingen hebben voor een webwinkel geen toegevoegde waarde).
De tweede stap is datgene wat vervoerd moet worden slim vervoeren (bundelen dus).
De derde stap is datgene wat dan nog vervoerd moet worden met schone voertuigen vervoeren.
Maar laten we gewoon het meeste aandacht besteden aan de basis: voorkomen van overbodig transport. Dàt scheelt!
Bert Wolters
22-3-2012