P-appen en nathouden

 

In verband met het World Parking Symposium in Breda in 2009, meldde Karel Martens, senior onderzoeker Planologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, dat het zoekverkeer  (naar een parkeerplek) in wijk of binnenstad tot wel 70 % van de vervoersbewegingen kan vormen[1]. Reden genoeg om dit terug te dringen. Maar hoe doe je dat?

Om dit probleem op te lossen wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een app die je moet helpen  om in de stad een parkeerplek te vinden ( Laten we hem de P-app noemen). Dat lijkt logisch, want minder zoekkilometers is minder congestie, minder vervuiling, hogere veiligheid, enz. enz.

Maar hoe logisch is het als uit TNO-onderzoek blijkt dat de risico’s op een verkeersongeval flink toenemen als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media? De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek schat zelfs in dat hierdoor jaarlijks enkele tientallen verkeersdoden vallen[2]. Daarom loopt momenteel een grootscheepse campagne die weggebruikers moet aansporen hun social media pas thuis te gebruiken of op een parkeerplaats. Minister Schultz-van Haegen van I&M zegt zelf: “Met deze campagne willen we mensen stimuleren niet met de smartphone in de hand aan het verkeer deel te nemen. Ga verstandig om met je smartphone in het verkeer. Dat is goed voor je eigen veiligheid en die van anderen.”[3]

Hoe valt dat dan te rijmen met de ontwikkeling van een P-app?social-media-en-verkeer

Linkedingroep Parkeer24

Die vraag intrigeert me, dus startte ik een discussie in de Linkedin-groep ‘Parkeer24’, die tot boeiende reacties met deskundige achtergrondinformatie leidde. Er wordt al langere tijd gewerkt … lees verder P-appen en nathouden

[1] http://www.ru.nl/wetenschapsagenda/@755606/pagina/

[2] http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/nieuws/2013/09/16/publiekscampagne-vestigt-aandacht-op-risico-s-smartphone-in-het-verkeer.html

[3]Idem als 2