Willy van Maasakkers had in december 2006 geen zin gaten te boren in betonnen muren en plafonds voor de Sinterklaasversiering en aansluitend de kerstversiering in december, de verjaardagversiering, enz. Daarom bedacht hij de Clenchy: een eenvoudig klikbaar ophangsysteem voor slingers of andere (feest)versiering. (www.clenchy.com).
Geen gaatjes
De merknaam Clenchy is in Europa geregistreerd. De Clenchy (afgeleid van het Engelse ‘to clench’ (omklemmen, samenknijpen)) bestaat uit een bladveer van roestvrij staal en twee kunststof gripdelen, en kan tussen twee aangrenzende wanden (of plafond) tussen 80˚ en 100˚ worden geklemd (en weer losgehaald). Je kunt er slingers aan ophangen, een schilderijtje, een klamboe (handig voor op vakantie: hij kan zo mee in de bagage) of iets anders. Op dit moment is er alleen een lichte uitvoering voor de consumentenmarkt, maar Willy werkt aan een zwaardere, modulaire uitvoering voor bedrijven (bouw, horeca, …), waar zwaardere voorwerpen aan opgehangen kunnen worden.
Link naar publicatie: Clenchy blijft hangen
Muziek
Als beroepsmuzikant had hij geen verstand van het op de markt brengen van een vinding. Nadat hij met een smid een werkend prototype had gemaakt vroeg hij via een octrooibureau het octrooi voor Nederland aan. Hij liet matrijzen maken in China en in Turkije en zette de clenchy met de hand in elkaar. Op de Salon des inventions in Genève won hij de zilveren prijs en op de Huishoudbeurs kreeg hij veel lovende reacties. Het bleek echter lastig om een goede verkoper voor het product te vinden. Zijn eerste compagnon kwam niet tot een goede verkoop, de tweede bracht wel het product binnen bij grote winkelketens, maar weigerde royalties af te dragen. Momenteel heeft hij een grote, draagkrachtige partij gevonden die het product kan maken en de juiste ingang heeft bij grote winkelketens. Dit lijkt nu de juiste partij te zijn.
Spuitgieten
Willy wil nu een matrijs laten maken waarin de clenchy gespuitgiet kan worden in Nederland. Als de bladveer al tijdens het spuitgieten vast komt te zitten in het product hoeven er geen handmatige handelingen meer plaats te vinden en kan een grotere productie worden bereikt.
De juiste persoon
Het was moeilijk om de juiste personen te vinden, zowel voor het kiezen van de materialen (welke kwaliteit moet de bladveer hebben? Welke kunststof is het meest geschikt?) als voor het op de markt brengen. Hier had de NOVU goed kunnen helpen, maar Willy denkt dat hij daar zelf niet goed genoeg op heeft doorgevraagd. Hij heeft een paar slechte ervaringen achter de rug en zou graag een soort checklist of afvinklijst willen hebben die je naar de juiste persoon leidt.
Tips
Willy raadt collega-uitvinders aan pas met het product de boer op te gaan als het product ‘schapklaar’ is. Pas als je direct kunt leveren is promotie van je product interessant; anders schep je verwachtingen die je niet kunt waarmaken en op het moment dat je ze wel kunt waarmaken is je markt niet meer geïnteresseerd.