De klant kiest een artikel, geen koeriersdienst

Klantcontact is voor veel koeriersdiensten een argument om zelf pakketjes af te leveren bij de klant, omdat het idee is dat de klant onthoudt welk bedrijf het pakketje heeft bezorgd en dat hij bij een volgende zending datzelfde bedrijf opdracht zal geven om een levering te doen.

Theorie

Klopt die theorie? Vindt de klant het echt belangrijk wie het pakketje bezorgt? Waarschijnlijk niet. Voor hem is het het belangrijkste dát het pakketje wordt bezorgd. En goede service? Die verwacht de ontvanger en beschouwt die als normaal. Hij onthoudt het echter wél als een pakketje te laat of beschadigd wordt geleverd en dán let hij wel op welke koerier de levering doet. Maar in dat geval is het logo op het jasje en de bus juist eerder anti-reclame. Ook is het geen reclame als je op één ochtend in de stad vijf busjes van dezelfde firma rond ziet rijden. Dan vraag je je af of de lading van die vijf busjes niet in één busje had gekund. Conclusie is dus dat je je kunt afvragen of een duidelijk herkenbare bestelbus nog wel als reclame kan worden gezien voor je organisatie.

Klant kiest niet zelf

Het is nog niet mogelijk om bij een webshopbestelling de koeriersdienst te kiezen.

Het is nog niet mogelijk om bij een webshopbestelling de koeriersdienst te kiezen.

Maar nog even terug naar de particulier die een pakketje thuis ontvangt. Hij kiest niet zelf een koeriersdienst. Hij bestelt zijn pakket bij een webwinkel en die bepaalt welke koeriersdienst gaat leveren. Daar heeft de ontvanger geen invloed op. Zijn er al webwinkels die de klant een koeriersdienst laten kiezen? Waarom dan die focus op klantcontact?
Het lastige van dit klantcontactdenken is dat koeriersdiensten weinig geneigd zijn tot samenwerken bij het rondbrengen van pakketjes. Waar zijn ze bang voor? Zijn ze … lees verder

http://www.delaatstemeter.nl/gastcolumns/de-klant-kiest-een-artikel-geen-koeriersdienst/