Apptaart of appgebakjes?
Bij feestjes kun je soms kiezen uit een stuk van een taart of een los gebakje. Kies je dan een stuk van een groter geheel of voor een losstaande traktatie?
Die keuze heb je ook als je als gemeente een initiatief wilt ontwikkelen op het gebied van bijvoorbeeld duurzame mobiliteit. Stel dat je het carpoolen in je gemeente wilt stimuleren. Dan maak je een mooi plan om de automobilisten te verleiden samen met iemand anders hetzelfde traject af te leggen. Om te laten zien dat je project daadwerkelijk effect heeft moet je op een of andere manier kunnen laten zien hoeveel deelnemers het project heeft.
Om de deelnemers een mogelijkheid te bieden om gemakkelijk een meerijder of chauffeur te vinden kom je dan al snel uit bij het gebruik van een app. En daar krijg je dan de keus: sluit ik me aan bij een bestaand initiatief (er bestaan al verschillende carpool-apps) of laat ik zelf een plaatselijke app ontwikkelen met een aantrekkelijke naam waaruit blijkt dat mijn gemeente carpoolen stimuleert?
Het gebakje
Het is natuurlijk aantrekkelijk om zelf een lokale app te ontwikkelen, want dan heb je aantoonbaar iets geleverd en spreek je de deelnemers aan op hun lokale betrokkenheid. Je kunt ook laten zien hoeveel deelnemers jouw specifieke app heeft. Er moet dan natuurlijk wel een marketing- en communicatiebudget worden vrijgemaakt om het bestaan van de app wereldkundig te maken.
Een groot nadeel is echter dat er dan wel heel veel verschillende apps worden ontwikkeld, elk met een beperkt aantal deelnemers. De kans is groot dat het geringe aantal deelnemers uiteindelijk leidt tot het opheffen van de app, zodra de financiering van het project beëindigd wordt.
De taart
Aansluiten bij een bestaande app geeft minder uitstraling en het is ook veel lastiger om aan te tonen hoeveel deelnemers door jouw project gebruik zijn gaan maken van die bestaande app. Toch biedt het ook voordelen om voor de bestaande app te kiezen.
Zo heb je zelf geen verantwoordelijkheid voor het up to date houden van de app. Maar een groter voordeel is dat de app waarschijnlijk veel langer actief blijft, doordat veel meer deelnemers voor de financiering zorgen. Ook kun je meeliften op de communicatie en marketing die de bestaande app in verschillende media regelt.
Apptaart of appgebakjes?
Wat kies je als gemeente: je eigen lokale lekkernij of de landelijk bekende lekkernij?