Rowdy Voogd is al 33 jaar brandweerman (beroeps) en sinds een aantal jaar geleden gestopt als vrijwilliger bij brandweer Nieuwerkerk aan den IJssel. Met zijn ruim 30 jaar ervaring in de operationele dienst werkt hij nu als Hoofd Risicobeheersing bij de Koninklijke Luchtmacht. Hij rijdt zelf al vanaf 2010 in elektrische voertuigen en zag de problematiek bij de hulpverlening tijdens het veiligstellen van de voertuigen met hoog voltage al vroeg aankomen.

Achtergrondinformatie

Elektrische voertuigen en/of hybride voertuigen zijn steeds populairder geworden als zijnde een milieu- (of economisch) vriendelijk alternatief voor voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden. De verwachting is dat er in 2040 ten minste 400 miljoen elektrische/hybride voertuigen  rondrijden. Dergelijke elektrische voertuigen bevatten doorgaans een hoogspanningscircuit voor het opslaan en transporteren van elektriciteit die nodig is voor de voortstuwing van het voertuig. De aanwezigheid van een hoogspanningscircuit in deze voertuigen vormt wel een risico in vergelijking met voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen. Door bijvoorbeeld kortsluiting of brand kan dit leiden tot gevaarlijke en milieuonvriendelijke situaties. Daarom moet er na een ongeval waarbij een elektrisch voertuig betrokken is de auto zo spoedig mogelijk worden veiliggesteld om het veiligheidsrisico te verminderen. Dit is nu ook wel mogelijk maar het duurt te lang.

NOS

Na een NOS-journaal in 2019 met een item over de problemen bij het blussen van brandende elektrische auto’s besloot Rowdy om zijn idee van een nieuw soort paneel versneld te gaan ontwikkelen, m.b.v. een veiligheidssleutel is het vervolgens mogelijk om het stroomcircuit snel te onderbreken.

Zijn idee voor het veiligstellen van elektrische voertuigen was in 2017 tijdens zijn werkzaamheden bij de brandweer al ontstaan. Naast het vergroten van veiligheid voor alle hulpverleners heeft de / zijn vinding ook economische voordelen. Het feit dat een file gemiddeld € 1 a 2 miljoen schade veroorzaakt maakt een snelle berging extra interessant. Het universele paneel moet ingebouwd worden door de fabrikant en het zou mooi zijn als de hele automotive hetzelfde systeem hiervoor zou gebruiken. Het zou mooi zijn als het idee opgepikt word door minimaal één fabrikant en natuurlijk het liefst meer. Voor de hulpverleners zou het natuurlijk ideaal zijn als er één en hetzelfde veiligheidssysteem is in gebouwd.

Brandweer

Uit eigen ervaring weet Rowdy dat de brandweer in Nederland beschikt over een Crash Recovery Systeem, waarmee de kenmerken van het voertuig opgevraagd kunnen worden op basis van het kenteken. Hopelijk kan het idee van Rowdy in de toekomst geïntegreerd worden in het CRS. Dit maakt het voor de hulpverleners duidelijk om het voertuig zeer snel veilig te kunnen stellen en bij een brand het batterijpakket  te kunnen blussen. Naast de stroomonderbreking heeft het systeem ook een ingebouwde blusleiding met sprinklerinstallatie die snel de lithium-accu blust, waardoor slechts een klein gedeelte van het batterijpakket verbrandt. Hiermee worden ook veel schadelijke dampen voorkomen. En bedenk ook wat voor voordelen het heeft voor de inzittenden van de auto bij een beknelling.

NOVU

Voor een eerdere vinding had Rowdy zo’n 6 jaar geleden contact opgenomen met de NOVU. Hij werd toen goed geholpen om zijn idee uit te werken tot een volwaardige uitvinding van formaat.  Door die goede ervaring met de NOVU uit het verleden stapte hij daar als lid ook nu weer naartoe. Hier heeft hij contact opgenomen met Inés en met de stagiairs die hem middels een brainstorm sessie  met goede ideeën verder hielpen. Ook Joris gaf hem vertrouwen dat hij een goede vinding had. Voor de toekomst kan hij ook bij Joris terecht voor de eventuele adviezen qua contacten en juridische invulling.

Bescherming

In eerste instantie heeft Rowdy zijn vinding via  i-depot vastgelegd, maar ook door het octrooicentrum in Den Haag werd hij goed geholpen door mee te kijken of het idee al bestond via de octrooipublicaties. Een octrooibureau in Rijswijk heeft uiteindelijk een octrooiaanvraag geschreven, waar de technische aspecten goed uitgespit werden. Het leverde een aanvraag van 30 kantjes op. Nu is het wachten op de uitslag van het nieuwheidsonderzoek.

Tips

Rowdy raadt andere uitvinders aan om een tijdpad uit te zetten. Het is namelijk goed om af en toe even de tijd te nemen en niet achter elkaar door te gaan. Juist in een rustige fase kom je tot nieuwe inzichten. Zo bestond de eerste uitvoering van zijn idee alleen uit de stroomonderbreker. Pas na een tijdje kwam het blussysteem als optie naar voren, wat het product nog interessanter maakt. Verder weet Rowdy dat je een vinding niet in je eentje voor elkaar krijgt. Zoek hulp van anderen, bijv. de NOVU. Door de samenwerking in een samengestelde projectgroep wordt er steeds meer vormgegeven aan je idee.

Spanning

Hoewel Rowdy’s idee bedoeld is om de spanning van een elektrische auto te halen kijkt hij zelf nu juist vol spanning uit naar de uitkomst van het nieuwheidsonderzoek en de fase daarna.

Dit interview is verschenen in Vindingrijk winter 2020