Make our planet great again
Emmanuel Macron, de nieuwe president van Frankrijk, vatte duurzaamheid heel mooi samen met zijn woorden ‘Make our planet great again’.
In de media komt steeds meer aandacht voor duurzaamheid. De berichten zijn soms teleurstellend (president Trump die Amerika wil terugtrekken uit het klimaatakkoord van Parijs, jongeren die dit besluit erg jammer vinden, maar aangeven zelf niets te doen aan duurzaamheid, enz.). Nu zijn jongeren niet de enigen die ‘niets’ aan duurzaamheid doen, want we kunnen er zelf ook wat van: waarom apparaten uitzetten als we ze de volgende dag weer aan moeten zetten? Het datagebruik op vakantie in het buitenland is geëxplodeerd nu we niet meer extra hoeven te betalen in het buitenland. We klagen over de luchtkwaliteit, maar stappen wel zelf (meerdere keren per jaar) in het vliegtuig voor (een korte tussendoor)vakantie. Het is immers spotgoedkoop. En voor het ritje naar de sportschool is de auto toch eigenlijk onvermijdelijk.
Gelukkig zijn er ook hoopgevende berichten, zoals bovengenoemde woorden van president Macron. Ook leidt het besluit van president Trump tot een grotere eensgezindheid van de andere ondertekenaars van het klimaatakkoord. Een ander positief bericht uit de Gelderlander is dat consumenten (wij dus) in 2016 27 % meer hebben uitgegeven aan voedsel met een duurzaamheidskeurmerk. Het gaat dan om keurmerken als Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, ASC (voor gekweekte vis), MSC (voor gevangen vis), Beter Leven, enz. De toename wordt gedeeltelijk toegewezen aan de toename van het aanbod in de supermarkten.
Dat grotere aanbod is een reactie op een grotere vraag. En daar zit de ‘macht’ van de consument (wij dus). Wat wij kopen bepaalt mede wat wordt geproduceerd. Als individu zijn we een kleine schakel in dat traject, maar veel individuen samen hebben een groot effect. Koop dus duurzame producten, maar wel producten die u ook echt gebruikt; kleine moeite met groot resultaat. Samen hebben we duurzame invloed.