Ik heb de oplossing! Wat is het probleem? (Deel 2)
In mijn vorige blog van 21 februari jl. heb ik verteld over de organisatieadviseur die uitgaat van zijn eigen specifieke managementsysteem en daarbij gaat kijken hoe uw organisatie daarin kan worden gepast.
Iets dergelijks zien we nu op grotere schaal gebeuren rondom het terugdringen van de CO2-uitstoot. Er worden verschillende systemen gepromoot om deze uitstoot terug te dringen. Het is de hype van tegenwoordig: duurzaamheid.
Neem nu zonnepanelen. Die verdient u in een beperkt aantal jaren terug, dus u zou wel gek zijn als u ze niet aanschaft. Hetzelfde geldt voor LED-verlichting t.o.v. gloeilampen.
Of wat denkt u van afval gescheiden inleveren. In onze gemeente hebben we twee afvalcontainers: een groene voor het GFT-afval en een grijze voor de rest. De laatste jaren kunnen we plastic, blik, glas, en drankpakketten wegbrengen naar ondergrondse containers in het dorp. Nu hoef ik de grijze container nog maar een paar keer per jaar bij de weg te zetten i.p.v. elke twee weken. Dat bespaart geld (Ik betaal per leging).
Prachtig allemaal en het helpt ongetwijfeld om de CO2-uitstoot terug te dringen. Maar het zijn oplossingen voor de symptomen dat we gewoon veel te veel consumeren, terwijl we het probleem zelf niet aanpakken. Zonnepanelen zijn geweldig, maar minder energie gebruiken door ons gedrag te veranderen is nog veel beter. Doordat ik nu nog maar een paar keer de grijze bak buiten zet lijkt het alsof ik nog maar weinig afval produceer, maar de hoeveelheid verandert niet, terwijl die juist veel te groot is. Het is de redenatie van minister Schultz van Hagen: we kunnen op meer plaatsen 130 rijden want de auto’s zijn schoner geworden. Als we dan op onze oude snelheid blijven rijden hebben die autoverbeteringen effect; niet als we daarna gewoon harder gaan rijden.
Energie van zonnepanelen is niet gratis en afval scheiden vermindert de hoeveelheid niet. Alleen door minder te ge- en verbruiken pakken we het probleem aan en werken we aan een echte oplossing. Daar zit ook de uitdaging voor mijn klanten: hoe verminderen we onze verspilling door ons gedrag aan te passen?
Bert Wolters, 2016-02-28
De vraag bij de oplossing van 21 februari was: